10 matkakuvaa

On se kumma, miten blogin päivittäminenkin alkaa houkutella kun pitäisi aloittaa opinnäytetyön vääntäminen... Paniikkia lisää vielä se, että koko homma pitäisi palauttaa about kuukauden päästä, enkä ole päässyt vielä johdantoa pidemmälle... Oops! Selailin eräs ilta viime viikolla muita matkablogeja ja törmäsin tällaiseen matkakuvahaasteeseen. En olekaan aiemmin blogissani mihinkään haasteisiin osallistunut, joten olkoot tämä ensimmäinen. Haaste on kaikille avoin, ja ohjeet löytyvät postauksen lopusta!

1. Kaikkien aikojen lempiotokseni

Sydney, Australia

Haastetta kerrakseen, kun pitäisi osata valita yksi kuva kaikkien niiden miljoonien joukosta... Blogini lukijat tietävät, että tykkään ottaa paljon kuvia ja etenkin matkoilla niitä tulee räpsittyä valtavat määrät. Valitsin lopulta tämän kuvan, koska se vie minut suoraan takaisin sen ottotilanteeseen: olin kävelemässä Coogee Beachilta Bondi Beachille Sydneyssä, kun huomasin aasialaisen miehen istumassa rantakallioilla. Pujoittauduin turvakaiteen välistä ja menin myös hetkeksi istumaan rantakallioille ja ihailemaan ympäröiviä maisemia. En usko että mies huomasi, kun otin hänestä kuvan.

Lue lisää päivästäni Sydneyn rannoilla täältä.

2. Yllättävä tilanne

Yangshuo, Kiina

Oli kesä 2015, ja reissasin eksäni kanssa Kiinassa kuusi viikkoa. Olimme Yangshuon kaupungissa, joka on tunnettu ympäröivistä karstavuoristaan. Kuulimme hostellilta, että kylällä olisi tsekkaamisen arvoinen paikka, josta pääsee ihailemaan auringonlaskua. Elimme siinä uskossa, että kyseessä olisi joku tavallinen puisto, jossa vuoren huipulle pääsee kaapelivaunulla. Mutta kuinkas kävikään - ensinnäkään paikka ei ollut missään puistossa, vaan portaiden alkupää löytyi monien sokkeloisten kujien ja talojen takaa, eikä ylös päässyt kuin huonokuntoisia portaita pitkin. Lähdimme kipuamaan, olematta edes ihan varmoja, olemmeko menossa oikeaan paikkaan. Pitkän ja tuskaisen nousun jälkeen pääsimme vihdoin ylös vuoren huipulle, mutta meitä vastassa oli vain suljettu metalliportti. Ehdin jo päästää pari ärräpäätä, kunnes yllättäen portti avautui, ja ystävällinen kiinalaismies ojensi meille kaksi jääkylmää vesipulloa. Paria kolikkoa vastaan pääsimme portin taa, josta löytyi puhelinmasto ja mastonvartijan koppi. Saimme kiivetä kopin katolle ja istuimme siinä ihaillen auringon laskua horisonttiin. Maisemat ylhäältä olivat kauniimpia kuin olisimme ikinä osanneet odottaa!

Kesän 2015 kaikki reissupostaukset löytyvät täältä.

3. Läheltä löytynyt helmi

Pihlajasaari, Helsinki

Pihlajasaari on todellinen helmi lyhyen merimatkan päässä Helsingin keskustasta. Tuskin maltan odottaa kesää, että pääsen taas käymään tällä ihanalla saarella!

Lue lisää päiväreissustani Pihlajasaareen täältä.

4. Valkoista hiekkaa ja turkoosia vettä

Shirahama, Japani

Ensimmäisen kerran eläessäni näin valkoista hiekkaa ja turkoosia vettä keväällä 2014 Shirahamassa, Japanissa. Teimme ystäväni kanssa Osakasta päiväreissun Shirahamaan, jossa kävimme Adventure World -eläinpuistossa. Shirahama on Japanilaisten turrejen suosiossa, mutta toukokuussa siellä ei vielä ollut ketään. Harmitti, etten ollut ottanut bikinejä mukaan, sillä vesi oli niin ihanan lämmintä, että siinä olisi hyvin tarjennut uimaan!

5. Jos pitäisi ajatella sanaa vapaus, näen mielessäni tämän

Nantou, Taiwan

Kiinan vaihdon aikana tein joululomalla reissun Taiwaniin. Kiinan saasteiden ja ihmismassojen jälkeen Hehuan-vuorella tunsin oloni vapaaksi kuin taivaan lintu. Muistan, kuinka korvissani humisi hilaisuus, mikä oli outo tuntemus monen Pekingissä vietetyn kuukauden jälkeen. Sama vuori on muuten myös blogini bannerissa, mikä on myös yksi kaikkien aikojen suosikkimatkakuvistani!

Ensimmäisestä Taiwaninmatkastani voit lukea lisää täältä.

6. Idyllistä elämää

Bleiswijk, Alankomaat

Hollannissa elämä oli todella idyllistä. Asuimme pienessä Nootdorpin kylässä, Rotterdamin ja Haagin välissä. Naapureillamme oli lampaita ja hevosia, keittiön ikkunasta näkyi tuulimylly ja talomme vierestä meni kanaali - mikäpä sen idyllisempää. Tämä kuva tosin on otettu Bleiswijkin kylästä, jossa olen myös asunut lyhyen aikaa. Hollantiin kaipaan todella usein, ja sinne voisin muuttaa vaikka heti huomenna takaisin.

7. Luksusta on...

Hongkong, Kiina

Oli samainen kesän 2015 Kiinanmatka, ja reissu alkoi lähennellä loppuaan. Kuukausi Manner-Kiinassa oli takana, ja ylitimme rajan Hongkongin puolelle viettääksemme siellä reissumme viimeiset päivät. Olimme majoittuneet matkan aikana ties minkä näköisissä hökkeleissä, joten viimeisiksi öiksi olimme päättäneet pistää haisemaan ja varanneet huoneen neljän tähden hotellista Centralin puolelta. Hotellissa oli myös mahtava kattouima-allas, jossa kävimme useita kertoja päivässä pulahtamassa - onhan Hongkong aika kuuma paikka olla heinäkuussa! Vaikka hotelli ei ollut mikään ihmeellinen, osasi tämänkin tason luksusta arvostaa pitkän ja raskaan taipaleen jälkeen.

Hongkongin seikkailuista voit lukea lisää täältä.

8. Arkkitehtuuria kauneimmillaan

Pietari, Venäjä

Arkkitehtuuri, joka on saanut henkeni salpautumaan, löytyy Ermitaasista, Pietarista. Olin käynyt Ermitaasissa jo lapsena, mutta silloin sitä ei osaa arvostaa samalla tavalla kuin aikuisiällä. Pari vuotta sitten keväällä kävimme koulun venäjänluokan kanssa Pietarissa opintomatkalla, ja se oli minullekin ensimmäinen matka Venäjälle pitkään aikaan. Pietari yllätti kauneudellaan, ja herätti minussa taas matkustusinnon Venäjälle. Jos viisumin hankkiminen ei olisi aina niin hankalaa, reissaisin Pietariin junalla varmaan harva se viikko!

Käy tsekkaamassa Pietarin matkavideomme täältä.

9. Katkeransuloinen matkamuisto

Barcelona, Espanja

Barcelona oli ensikosketukseni Espanjaan, ja voi olla että viimeinenkin. Espanja ei ole minua koskaan kauheasti kiinnostunut, mutta vuonna 2012 lähdin äidin kanssa syysreissulle Barcelonaan. Löysimme eräästä laukkukaupasta äidilleni aivan ihanan käsilaukun - tosin sitä ei ostettu heti vaan ostopäätöstä mietittiin ja punnittiin. Kun sitten äiti laukun vihdoin osti, ehti hän sitä puoli päivää käyttää kunnes varas moottoripyörän kyydissä pyyhkäisi ohi ja nappasi mukaan uuden laukun, kaikkine sisältöineen. Sinne meni lompakko, maksukortit, kännykät ja kamera - ja tietenkin se uusi käsilaukku! Loppupäivän vietimmekin sitten tutustuen paikalliseen poliisiasemaan. Loppu hyvin kaikki hyvin, onneksi äidillä oli matkavakuutus ja saimme korvaukset kadonneista tavaroista. Aiheutunutta harmia ja uniikkia laukkua ei raha kuitenkaan voinut korvata. Vastaavia tarinoita olen kuullut muiltakin Espanjaan matkanneilta. Tämä matka ainakin opetti pitämään parempaa huolta tavaroistaan!

10. Paikka, jossa käymisestä on vierähtänyt liian pitkä aika

Tokio, Japani

Tarvitseeko tätä nyt sen kummemmin perustella?! ;)

Ohjeet haasteeseen liittymiseen (Enemmän kuin äiti -blogista):

1.  Haasteeseen saa tarttua kuka vaan, kunhan mainitsee haasteen alkuperän eli Enemmän kuin äiti -blogin.
  2. Linkitä vastauksesi tämän postauksen kommenttikenttään, jotta saan myöhemmin tehtyä kaikista haastepostauksista koostepostauksen, jonne linkkaan haasteeseen osallistuneet blogit.
  3. Voit halutessasi haastaa muita bloggaajia osallistumaan.
  4. Haasteeseen saa tarttua aivan vapaasti, inspiraation iskiessä ei tarvitse odotella, että joku sinut haastaisi!
  5. Liitä nämä ohjeet vielä omaankin haastepostaukseesi, että ne pysyy mukana matkan varrella.